Haluaisin tietoa, mielellään kuvien kera, Helsingistä 1970-luvulla. Miltä kaupunki näytti (oliko Ympyrätalo tai Makkaratalo jo olemassa)? Minulla on jo…

Kysytty

Haluaisin tietoa, mielellään kuvien kera, Helsingistä 1970-luvulla. Miltä kaupunki näytti (oliko Ympyrätalo tai Makkaratalo jo olemassa)? Minulla on jo käytettävissäni "Kotikaduilla, kaupunkilaiselämää 1970-luvun Helsingissä". Tarvitsisin laajempaa tietoa, valokuvia joista voisi todeta esimerkiksi liikekylttejä, ajan muotia, ravintoloita, liikennettä kaduilla, autoja, mitä vain mieleenne tulee.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastoista löytyy jonkin verran 1970-luvun Helsinkiä käsitteleviä kuvateoksia. Esimerkiksi Seppo Saveksen vuonna 1974 julkaistussa ajankuvassa Helsinki tässä ja nyt on hienoja väri- ja mustavalkokuvia ihmisten arjesta, työstä ja vapaa-ajasta sekä upeita kaupunkinäkymiä. Ympyrätalokin esiintyy yhdessä kuvassa - se valmistui jo edellisen vuosikymmenen puolella. Internetistä löytyy aiheesta lisää tietoa: esimerkiksi osoitteesta http://fi.wikipedia.org/wiki/Ympyr%C3%A4talo . Volker von Boninin Helsinki elää –teoksesta, joka on julkaistu vuonna 1971, välittyy ajankuva ehkä vielä paremmin, koska siinä on enemmän kuvia ihmisistä ja heidän elämästään.

Vesa Mäkisen toimittama teos Helsinki ympäristöineen ilmestyi vuonna 1975. Siinä on suurten panoraamojen lisäksi enemmän kuvia ajan autoista, torielämästä, nähtävyyksistä. – Ehkä vielä edellisiä monipuolisemman kuvan 1970-luvusta antaa Matti A. Pitkäsen teos Helsinki vuodelta 1979. Teoksessa on lisäksi Bo Carpelanin kirjoittama osuus Minun Helsinkini, jonka on suomentanut Kyllikki Villa. Siinä on vähän kaikkea liikekylttejä myöten. Siinä on ylivoimaisesti parhaat katunäkymät autoineen, tilannekuvia , luontoa, jopa kuvia mielenosoituksista.

Makkaratalokin oli jo valmistunut 1960-luvun lopulla: http://fi.wikipedia.org/wiki/Makkaratalo . Kuvateosten lisäksi Helsingin historiaa ja kulttuurihistoriaa löytyy kirjastoista runsaasti