Haluaisin tietää nimien Luca ja Naomi merkitykset?

Kysytty

Haluaisin tietää nimien Luca ja Naomi merkitykset?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Luca-nimi on muoto latinalaisperäisestä nimestä Lucas (suom. Lukas tai Luukas, engl. Luke) ja merkitsi alkujaan eteläitalialaisesta Lucanian maakunnasta kotoisin olevaa. Luukas on Raamatussa yksi Uuden testamentin evankelistoista.

Naomi juontuu hepreasta ja sen merkitys on onnellinen, suloinen, viehättävä, herttainen, rakastettava. Nimi esiintyy myös Vanhassa testamentissa. Suomessa nimestä ovat olleet käytössä muodot Naema, Naemi, Naima ja Naimi.
Naomi on myös japanilainen nimi, joka muodostuu kahdesta kanji-merkistä, nao (rehellinen, suora) ja mi (kaunis).

Lähteet: Pertti Lempiäinen, Suuri etunimikirja (WSOY 2001) ja BabyNames.com (http://www.babynames.com/)

18 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Luca nimi Se on kreikkalais-latinalaisen alkuperän nimi ('lux' - 'lucis' = vaalea [latina]; 'lukás-' lúkios '(kreikka, aallot' lùcio ')). Jos Lùcio (jonka merkitys on myös ”kevyt”) on muinaisinaan hyvin yleinen roomalainen nimi ja on Lucan lähisukulainen, hänellä on myös sukulaisuuksia ja risteyksiä Lucanin kanssa. Lucan on peräisin latinalaisesta "lucus" = puusta. Evankelista Pietari Luukas oli apostolien tekojen kirjoittaja ja Antiokian tohtori.