Haluaisin tietää nimien Antti ja Tapio alkuperän.

Kysytty

Haluaisin tietää nimien Antti ja Tapio alkuperän.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Antti on vanha suomalainen muunnos Andreaksesta. Andreas on kristillisperäinen nimi ja on tullut meille Ruotsin kautta, jossa se on esiintynyt 1000-luvun riimukirjoituksissa. Andreas on Uudessa testamentissa Jeesuksen apostoli ja Pietarin veli. Varhaisimmat kristilliset nimet olivatkin yleensä apostolien nimiä, kaikkiaan läntinen kristikunta tuntee n. 40 Andreas -nimistä pyhimystä tai autuutettua. Suomalaisista lähteistä apostoli Andreaan muistopäivä löytyy vuodelta 1326. Suomalaisena nimenä Antti löytyy almanakasta vuodesta 1862 lähtien. Kreikaksi nimi tarkoittaa ”miehekästä” ja ”rohkeaa”.

Tapio – nimi juontaa juurensa suomalaiseen mytologiaan ja kansanrunouteen. Nimeä voidaan siis kutsua omaperäiseksi, eli nimeä ei ole ”tuotu” tai käännetty mistään toisesta kielestä. Tapio nimi on tuttu mm. Kalevalasta. Tapio mainitaan jo vuonna 1551 Mikael Agricolan Psalttarin esipuheessa muinaisten hämäläisten jumalana. Suomalaisissa kansanrunoissa Tapio rinnastetaan metsän kertosanaksi, metsän kuninkaaksi, päähaltijaksi ja emännäksi. Etunimeksi Tapiota ehdotettiin kansallisromantiikan kaudella v. 1865 ja Kansanvalistusseuran kalenteriin se tuli v. 1883. Suomen almanakassa nimi on ollut vuodesta 1908 lähtien.

Lähteet: Lempiäinen, Pentti: Suuri etunimikirja (1999); Kiviniemi, Eero: Suomalaisten etunimet (2006).