Otsikko
Haluaisin tietää näiden nimien tarkoitus: minna , eija, pirkko, irina,mertta saini ja virva. kiitos

Kysytty

haluaisin tietää näiden nimien tarkoitus: minna , eija, pirkko, irina,mertta saini ja virva.
kiitos

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Minna on lyhentymä Vilhelmiinasta, joka taas on Vilhelmin sisarnimi. Vilhelm tulee muisnaissaksan sanoista wille=tahto + helm=suoja, kypärä, siis lujatahtoinen kypäränkantaja.

Eija on toisen maailmansodan jälkeen yleistynyt suomalainen naisennimi, jonka lähtökohtana saattaa olla kirkkolauluissa ja virsissä keskiajalta saakka esiintynyt huudahdus eijaa.

Pirkko on muunnos Birgitasta, joka taas on muuntuma kelttiläisestä Brigitasta, joka tulee sanasta brigh=voima, vahvuus, korkea, ylhäinen.

Irina on venäläinen muoto Irenestä ja sen kreikkalaisesta alkumuodosta Eirene, joka tarkoittaa rauhaa.

Mertta-nimeä en löytänyt nimikirjoista, mutta Meritan kohdalla mainitaan Emerentian lyhentymä Merta ja nimi Emerita (ansiokas, hyvin palvellut).

Saini on Saimin rinnakkaisnimi. Saimi taas on Suomen kansallisen heräämisen ajoilta periytyvä nimi, jonka esikuvana oli J.V.Snellmanin 1800-luvulla Kuopiossa julkaisema lehti Saima. Se puolestaan viittasi maantieteelliseen nimeen Saimaa.

Virva on ilmeisesti lyhenne sanasta virvatuli (aarnivalkea, saavuttamattomaksi koetun vertauskuva).

Lähteenä käytetty Pentti Lempiäisen Suurta etunimikirjaa.