Haluaisin tietää näiden nimien alkuperät ja merkitykset: krista, camilla ja casimir? kiitos jo näin etukäteen!

Kysytty

Haluaisin tietää näiden nimien alkuperät ja merkitykset: krista, camilla ja casimir?
kiitos jo näin etukäteen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Krista tarkoittaa "Kristukselle kuuluvaa, kristittyä". Nimi on alkuaan kreikkaa ja nimistöömme se on tullut latinan kautta.

Camilla tarkoittaa alttaripalvelijaa ja se pohjautuu kunniallista ja jaloa merkitsevään sanaan camillus.

Casimir on muinaisslaavilainen nimi ja tarkoittaa rauhan tekijää, rauhan julistajaa.

Kysy kirjastonhoitajalta -palvelussa kysytään usein nimien merkityksiä. Palvelun arkistosta löytyvät myös kaikki kysymäsi nimet. Voit tutkia nimiä arkiston osoitteessa http://www.kirjastot.fi/tieto...sto.aspx Kirjoita hakuruutuun haluamasi etunimi ja sana etunimet, esimerkiksi Camilla etunimet.

Kirjastosta löytyy myös paljon mielenkiintoisia nimikirjoja, joita voit lainata tai käydä selailemassa. Esimerkiksi Lempiäinen: Suuri etunimikirja, WSOY 1999; Saarikalle: Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön, Gummerus 2007; Nummelin: Eemu, Ukri, Amelie. 2000 kaunista ja harvinaista etunimeä. Nemo 2008.