Haluaisin tietää mitä nimet Saara, Iida ja Jenna tarkoittavat ja mitä historiaa löytyy nimien perusteella.

Kysytty

Haluaisin tietää mitä nimet Saara, Iida ja Jenna tarkoittavat ja mitä historiaa löytyy nimien perusteella.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Saara tulee heprean sanasta sarai ’ruhtinatar’. Se on yli 4000 vuotta vanha nimi. Suomen almanakassa se on ollut vuodesta 1709. Ida on ollut suomalaisessa almanakassa vuodesta 1864 ja muodossa Iida vuodesta 1893. Vilkunan mukaan Iida on muinaissaksalainen nimi, joka on johdettu kantasanasta id-, mikä tarkoittaa työtä ja toimintaa. Samaa alkuperää on myös muinaisskandinaavinen ikuisen nuoruuden jumalattaren nimi Idun. Ida on myös pyhimyksen nimi. Jenna on muuntuma Johannasta. Suomen almanakassa Jenna on ollut vuodesta 1995. Johanna taas on Johanneksen sisarnimi ja tarkoittaa hepreassa ’Jumala on armollinen’ Lisää nimistä kirjoissa Vilkuna, Kustaa: Etunimet ; Lempiäinen, Pentti : Suuri etunimikirja.

13 ääntä

Kommentit

kiva kun saa tietää omasta nimestä

aa, munki nimi tarkottaa sit vissii jumala on armollinen ::D

hahahah, en kyllä oo mikään ruhtinatar