Haluaisin tietää mitä merkitsee tyttäremme nimet Emilia Anna Olivia ?

Kysytty

Haluaisin tietää mitä merkitsee tyttäremme nimet Emilia Anna Olivia ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Emilia on peräisin muinaisroomalaisesta Aemilius-ylimyssuvun nimestä. Sen miespuolisia vastineita ovat Emil, Eemil ja Eemeli. Emilia yleistyi 1700-luvulta lähtien ympäri Eurooppaa, ja siitä tuli muotinimi nopeasti monessa maassa. Suomenkieliseen almanakkaa nimi tuli vuonna 1851 muodossa Emelia, mutta jo seuraavana vuonna se muutettiin Emiliaksi. Ruotsinkielisessä almanakassamme nimellä on kaksi erilaista kirjoitusasua, Emilia (vuodesta 1864) ja Emelie ( vuodesta 2005). Nimellä on eri kielissä runsaasti vastineita, joista mainittakoon englannin Emily ja ranskan Emilie. Todellinen muotinimi Emiliasta tuli 1900-luvun lopussa ja kun sekä ensimmäiset että jälkimmäiset nimet lasketaan mukaan Emilia oli vuonna 2005 Marian jälkeen toiseksi yleisin tytönnimi.

Anna on peräisin heprean ´armoa ´tarkoittavasta nimestä Hannah. Nimeä kantoi Pyhä Anna, Neitsyt Marian äiti. Ruotsiin Anna levisi jo 1200-luvulla ja Suomessa sitä on käytetty ainakin 1500-luvulla, mutta luultavasti jo aiemmin. Suomalaisessa almanakassa nimi on ollut 1700-luvun alusta saakka. Suomessa Anna oli 1800-luvun lopusta aina 1920-luvun alkuun suosituin ensimmäinen etunimi. Annan suosiosta kertoo se, että viime vuosisadalla sen sai yli 80 000 tyttöä ja 2000-luvun alussa Annaksi nimettiin vuosittain noin 700 tyttöä.

Suomessa Olivia on tulkittu Oliverin sisarnimeksi, vaikka nimellä on todennäköisesti eri alkuperät. Oliver pohjautuu luultavammin muinaissaksan nimeen Alfer, jonka merkitys on ´keijuvihollinen ´.Oliviaa taas pidetään useimmiten italialaisperäisenä, ja sen lähtökohdaksi on esitetty latinan ´oliivipuuta ´ merkitsevä sana oliva. Suomessa Olivia- nimeä on tavattu 1700-luvun lopusta saakka mutta suosituimmillaan nimi on ollut vasta 2000 luvun alussa . Suomen ruotsinkielisessä almanakassa nimi ollut vuodesta 1995 ja suomenkielisessä vuodesta 2000.

Lähde: Anne Saarikalle: Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön, Gummerus 2007.
Kirjan saatavuustiedot osoitteessa http://www.helmet.fi/