Otsikko
Haluaisin tietää millaiset Hitas-järjestelmän säännöt ovat olleet 1990-luvulla?

Kysytty

Hei! Haluaisin tietää millaiset Hitas-järjestelmän säännöt ovat olleet 1990-luvulla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tiedustelin asiasta Helsingin kaupungin asuntopalveluista. Siellä todettiin, että silloinen asuntolautakunta ja kaupungin hallitus ja valtuusto on tehnyt muutoksia moneen kertaan tuon 1990-luvun jälkeen. Näiden päätösten seurauksena on myös Hitas-järjestelmän sääntöjä sovellettu uudelleen. Vanhoja versioita säännöistä/ohjeista ei ole säilytetty, ainakaan noin vanhoja. Tuolloin asuntoasiainosastolla oli tiettävästi jälleenmyynnin valvonta, kun taas nykyisin prosessia valvotaan rakennuttajan hankinta-arvopäätöksestä alkaen aina yhtiön sääntelystä vapautumiseen asti. 1990-luvulla oli enimmäishinnan määrittelyssä käytössä rakennuskustannusindeksi ja Hitas-luovutushintaindeksi, josta korkein hinta vahvistettiin.

Liitteenä on kaupunkiympäristön asuntopalveluilta löytynyt, kovin sotkuinen, dokumentti. Se on ilmeisesti talletettu suunnitteluvaiheen dokumenttien kanssa.

Hitas-järjestelmän synnystä ja kehitysvaiheista voi lukea teoksesta: Nurmi, Esko. Herkkä hitas : hinnan ja laadun asuntopolitiikka Helsingissä. Edita, 2015.