Haluaisin tietää Merja-nimestä. Mitä Merja tarkoittaa, esimerkiksi latinassa, kiinassa tai japanissa eli mikä Merja-nimen merkitys näissä maissa on? (vertaa…

Kysytty

Haluaisin tietää Merja-nimestä. Mitä Merja tarkoittaa, esimerkiksi latinassa, kiinassa tai japanissa eli mikä Merja-nimen merkitys näissä maissa on? (vertaa esim. Nemo - "ei kukaan")

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Merja on suhteellisen uusi 1950-luvulla yleistynyt nimi, joka on saatu suomensukuisen muinaiskansan merjalaisten mukaan. Merjalaiset elivät yli tuhat vuotta sitten Keski-Venäjällä, mutta kuolivat sukupuuttoon eli sulautuivat ympäröivään valtaväestöön (slaavilaisiin) 1000-1500-lukujen välisenä aikana.

Merja ei merkitse japaniksi, kiinaksi tai latinaksi mitään. Sanan kanta lienee siis suomalais-ugrilainen.

Lisätietoa merjalaisista: http://fi.wikipedia.org/wiki/Merjan_kieli

Lähteet:

Lempiäinen, Pentti: "Nimipäiväsanat - Mitä nimet kertovat" (Kirjapaja, 1994)
Vilkuna, Kustaa: "Etunimet" (Otava, 1999)

20 ääntä

Kommentit

pirjo on koivu venäjällä. Toisaalta koko pohjoisvenäjä Moskvan (Moska-kansa)
eteläpuolelta uralille on vanhaa suomalaisten (suur-suomi?) aluetta.