Haluaisin lukea sellaisen Suomen Kuvalehden numeron jonka kannessa on Martti Hetemäen kuva ja päälliteksti "Kunnat kuriin vaikka väkisin". Lehti on 2000…

Kysytty

Hei

Haluaisin lukea sellaisen Suomen Kuvalehden numeron jonka kannessa on Martti Hetemäen kuva ja päälliteksti "Kunnat kuriin vaikka väkisin".
Lehti on 2000-luvulta mutta en muista vuotta tarkemmin.

Löytyykö se esim Vaski-kirjastojen e-aineistosta?
Tai sitten jos on joku oikotie hakuun omataoimisesti niin sekin riittäisi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Voit etsiä haluaamaasi Suomen Kuvalehden kantta lehden verkossa olevasta arkistosta.

https://suomenkuvalehti.fi/nakoislehti/arkisto/

Voit käyttää hakusanaa, mutta tällä tavoin näkee kaikki kannen kuvat ilmankin. Kuten SK:n verkkosivulla sanotaan, arkiston käyttö sisältyy Suomen Kuvalehden digipalvelun tilaukseen eli täytyisi olla digipalvelun asiakas voidakseen lukea itse lehtiä. Voit hakea arkistosta hakusanalla ja vuosiluvulla, sekä selata sisältöä aihealueittain. Sanahaulla voit etsiä artikkeleita, jotka on julkaistu vuonna 2013 tai myöhemmin. Aiempia numeroita pääsee selaamaan vuosirajauksella hakemalla.

Jos löydät oikean lehden, voit pyytää sitä Turun kaupunginkirjaston varastosta luettavaksi. Lehteä ei lainata, mutta voit lukea sitä kirjastossa. Soittamalla pääkirjaston tieto-osaston neuvontaan voit tilata haluamasi lehden seuraavaksi arkipäiväksi osastolle (puh. 02 2620 630).

Vaski-kirjastojen EMagz-verkkolehtipalvelussa on tällä hetkellä Suomen Kuvalehteä vain 39/2019 alkaen. https://www.emagz.fi/ Tämäkin palvelu luettavissa vain kirjastossa.

0 ääntä

Kommentit

Yritin lehden tilaajana etsiä tätä numeroa arkistosta. Haulla "Martti Hetemäki" löytyy peräti 28 lehden 2000-luvulla ilmestynyttä numeroa. Yhdenkään kannessa ei kuitenkaan ole Hetemäen kuvaa tai tekstiä "Kunnat kuriin vaikka väkisin".

Lähimmäksi tulee se, että numerossa 33/2008 on sisäsivuilla Suomen kaupan liiton toimitusjohtajan Juhani Pekkalan kolumni "Kunnat saatava kuriin". Siinä ei kuitenkaan mainita Martti Hetemäkeä, eikä kannessa mainita tätä kolumnia mitenkään. Numerossa 38/2008 puolestaan on kulttuuriministeri Stefan Wallinin hyvin lyhyt, kolmesta kysymyksestä koostuva haastattelu otsikolla "Kunnat kuriin". Hetemäkeä ei taaskaan mainita.

Todennäköisimmältä mahdollisuudelta alkaa vaikuttaa se, että muisteltu lehti ei ole Suomen Kuvalehti.

Tommi Uschanov saattaa olla oikeassa. Selasin pikaisesti 2000-luvun Kuvalehdet läpi enkä niistä löytänyt ko kansikuvaa. Muistikuva on kuitenkin äärimmäisen voimakas.
Katsoin myös Kuntalehden kansilehdet eikä niissäkään ollut.
Mikähän voisi olla seuraava, ehkä Talouselämä? Täytyypä selvittää sekin, koska olin pitkään sen tilaaja.