Haluaisin lukea kesälomalla paksun klassikkokirjan

Kysytty

Haluaisin lukea kesälomalla kirjan, jossa oleellista olisi se, että se on paksu. Soisin sen olevan enemmän klassikko mutta sulkisin kesälomalukemistosta pois venäläiset klassikot. Mieluiten lukisin suomenkielisen kirjan, mutta saa olla käännöskirjallisuutta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä joitakin ehdotuksia erityppisistä paksuista klassikoista.

Charles Dickens tunnetaan ikimuistoisista henkilöhahmoista, tarkkanäköisestä ihmiskuvauksesta ja yhteiskuntakritiikistä sekä satiirisesta huumorista. Dickensin tuotannosta kannattaa harkita esimerkiksi teoksia Kolea talo tai Nicholas Nicklebyn elämä ja seikkailut.

Alexander Dumasin Monte-Criston kreivi on klassinen seikkailukirja, tarina kostosta ja rakkaudesta.

Nobel-palkitun John Steinbeckin tuotannosta voisivat sopia Vihan hedelmät tai Eedenistä itään.

Fantasiakirjallisuuden perusteoksia on luonnollisesti J.R.R. Tolkienin Taru sormusten herrasta. Alkujaan kustantajan kolmeen osaan jakama teos on nykyään saatavilla myös yksissä kansissa, kuten kirjailija olisi alun alkaen toivonutkin sen ilmestyvän.

Kotimaisista klassikoista Väinö Linnan Täällä pohjantähden alla on niin ikään saatavina yhteisniteenä, jolle kertyy mittaa toista tuhatta sivua. Se kuvaa Suomen ja suomalaisten vaiheita perheen ja kyläyhteisön kautta 1880-luvulta aina 1950-luvun alkuun. Ei kannata unohtaa myöskään Mika Waltarin historiallisia romaaneja. Sinuhe egyptiläisen lisäksi esim. Mikael Karvajalka tai Turms kuolematon voisi tulla kyseeseen.