Haluaisin lukea kirjallisuuden klassikoita, niin kotimaisia kuin ulkomaisia. Mistä teoksista kannattaisi aloittaa? Voisinko saada vaikka tähän viestiin…

Kysytty

Haluaisin lukea kirjallisuuden klassikoita, niin kotimaisia kuin ulkomaisia. Mistä teoksista kannattaisi aloittaa?

Voisinko saada vaikka tähän viestiin vastaavan "kirjastotädin" top vitosen tai top kympin :)

Vastaus

Vastattu

Lukuvinkkejä kaipaaville tamperelaisille suosittelen Tampereen kaupunginkirjaston Mitä lukisin?-palvelua, jonka kautta voi saada omien toiveidensa mukaan räätälöityjä kirjalistoja.

https://palvelut2.tampere.fi/e3/lomakkeet/11754/lomake.html

Jos itse lähtisin klassikoihin perehtymään, yrittäisin saada mukaan sekä eri aikakausien että eri kieli- ja kulttuurialueiden klassikoita. Kysymyksessä ei täsmennetä, halutaanko keskittyä yksinomaan kertomakirjallisuuteen, joten olen omiin valintoihini sisällyttänyt myös draamaa ja lyriikkaa. Pitääkseni kynnyksen mahdollisimman matalana, olen pyrkinyt välttämään kaikkein massiivisimpia tiiliskiviromaaneja. Top vitosen tai kympin asemesta tämä pääsi venähtämään kahdenkymmenen kirjan valikoimaksi (13 ulkomaista, 7 kotimaista teosta). Nämä ovat suurelta osin erilaisten klassikkokirjalistausten perustavaraa, eli yhtäältä ehkä hieman yllätyksettömiltäkin tuntuvia poimintoja, mutta toisaalta kuitenkin niitä kirjoja, jotka jokaisen olisi luettava edes kerran eläessään, listanlaatijoiden suosikkifraasia käyttääkseni.

Ulkomaisia:
Aisopos, Faabelit
Sofokles, Kuningas Oidipus
Voltaire, Candide
Johann Wolfgang von Goethe, Nuoren Wertherin kärsimykset
Mary Shelley, Frankenstein
Nikolai Gogol, Kuolleet sielut
Henry David Thoreau, Walden : elämää metsässä
F. M. Dostojevski, Kirjoituksia kellarista
Comte de Lautreamont, Maldororin laulut
August Strindberg, Punainen huone
T. S. Eliot, Autio maa
Franz Kafka, Oikeusjuttu
Albert Camus, Sivullinen

Kotimaisia:
Aleksis Kivi, Seitsemän veljestä
Minna Canth, Anna-Liisa
Joel Lehtonen, Kerran kesällä
Aapeli, Siunattu hulluus
Veikko Huovinen, Havukka-ahon ajattelija
Eeva-Liisa Manner, Tämä matka
Veijo Meri, Manillaköysi