Haluaisin lukea kaunokirjallisen teoksen, jonka yhtenä teemana olisi suhde nykypäivänä Afrikasta USAan muuttavien ja orjakaupan jälkeläisten välillä. Kirja…

Kysytty

Hei! Haluaisin lukea kaunokirjallisen teoksen, jonka yhtenä teemana olisi suhde nykypäivänä Afrikasta USAan muuttavien ja orjakaupan jälkeläisten välillä. Kirja voisi olla suomeksi tai englanniksi. Chimamanda Adichien Kotiinpalaajat olen jo lukenut. Pidin kovasti! Mitä seuraavaksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ensimmäisenä tulee mieleen Yaa Gyasin romaani Matkalla kotiin (Otava, 2017). Siinä toisistaan tietämättömät sisarpuolet päätyvät 1700-luvun Afrikassa samaan eurooppalaisten linnoitukseen: toinen vaimoksi, toinen orjaksi. Effie jää valkoisen kuvernöörin vaimona Ghanaan, kun orjalaiva vie hänen siskopuolensa Esin Yhdysvaltoihin. Tarina seuraa siitä eteenpäin suvun kahden haaran vaiheita nykypäivään asti.

Myös seuraavat kirjat saattaisivat kiinnostaa tematiikaltaan, vaikka eivät aivan kaikilta osin kuvaukseesi sovikaan.

Mathis, Ayana: Huonetta ja sukua (WSOY, 2014) - Orjuuden ja rotusyrjinnän perintö 1900-luvun Yhdysvalloissa yhden perheen kautta kerrottuna.

Morrison, Toni: Tervanukke (Tammi, 1982) - Erilaisista taustoista tuleva afroamerikkalainen pariskunta etsii Yhdysvalloista paikkaa, josta voisi tulla koti.

Bulawayo, NoViolet: Me tarvitaan uudet nimet (Gummerus, 2013) - Tyttö nimeltä Kulta kertoo afrikkalaisesta lapsuudestaan ja muutosta Yhdysvaltoihin laittomana siirtolaisena.