Haluaisin löytää yhden kirja ja artikkelin joka koskee opettajien työuupumista ja en kertakaikkiaan löydä

Kysytty

Haluaisin löytää yhden kirja ja artikkelin joka koskee opettajien työuupumista ja en kertakaikkiaan löydä

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Opettajien työn kuormittavuudesta, stressistä, uupumuksesta... on kirjoitettu todella paljon 1990-luvulla. Aiheesta löytyy sekä kirjoja että lukuisia artikkeleita. Pääkaupunkiseudun kaupunginkirjastojen yhteistietokannasta "Plussasta" http://www.libplussa.fi
löydät ainakin seuraavat nimekkeet:
1)Salo, Kari: "Opettajien työstressi--työn, stressin ja terveyden seurantatutkimus 1983-1991". Jyväskylän yliopisto, 1993. ISBN 951-680-966-9.
2)Mäkinen, Kalevi: "Opetustyön kuormittavuus ja sen seuraamuksia ammatillisessa koulutuksessa". Tampereen yliopisto, 1998. ISBN 951-44-4460-4.
3) "Hyvinvointi opetustyössä". Työturvallisuuskeskus, 1999. ISBN 951-810-115-9.
4) Erätuuli, Matti: "Miksi häiritset minua : 2. osa--Opettajan näkökulma työrauhahäiriöihin yläasteella". Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos, 1992. ISBN 951-45-6179-1.
5)Hämäläinen, Kauko: "Koulun ihmissuhteet ja niiden kehittäminen". Suomen kaupunkiliitto, 1989. ISBN 951-759-510-7.
6) Niskanen, Mauno: "Menestys ja jaksaminen--miten toteuttaa henkistä työsuojelua". Jyväskylän koulutuskeskus, 1998. ISBN 951-8945-12-8.
Tämä viimeksi mainittu käsittelee työuupumusta ja työssä jaksamista yleensä. Näiden teosten saatavuuden voit selvittää em. web-osoitteesta.
Suomen yliopistokirjastojen yhteinen Linda-tietokanta, joka on käytettävissäsi kirjastojen asiakastyöasemilla antaa vielä runsaasti lisää nimekkeitä. Jos käytät yhdistelmähakua asiasanoina "työuupumus" ja "opettajat" löydät 7 nimekettä. Yhdistelmällä "stressi" ja "opettajat" löydät vielä runsaasti lisää materiaalia. Jos teoksia ei ole saatavilla pääkaupunkiseudulla, voit pyytää niitä kaukolainaksi lähikirjastoosi.
Aiheesta on kirjoitettu myös lukuisia aikakauslehti-artikkeleita. "Aleksi"-artikkeliviitekanta, joka myös on käytettävissäsi kirjastojen työasemilla, antaa 39 viitettä, jos käytät asiasanayhdistelmää: "työn kuormittavuus ja opettajat". Näistä tuoreimmat:
1)Gerkman-Kemppainen, Kristiina: "Liika työnteko ei ole ainoa : uupumiseen useita syitä." Opettaja 2001, nro 32, ss. 22-23.
2) Valtonen, Susanna: "Näin edistät työssä jaksmista". Opettaja 2001, nro 32, ss. 16-18.
3) Mattson, Anne: "Mitä opettajalta voi vaatia?". Yliopisto 2001, nro 10, ss. 16-18.
Toinen niin ikään kirjastoissa käytössäsi oleva artikkeliviitekanta "Arto" antaa samalla asiasanayhdistelmällä vielä lähes 20 uutta artikkeliviitettä.