Otsikko
Haluaisin löytää runon, jossa on mm. seuraava värssy: "Jos minä olisin myyränpoika , myyränpoika pieni käytävän pitkän kaivaisin kunnes johtais tieni toiselle…

Kysytty

Haluaisin löytää runon, jossa on mm. seuraava värssy:
"Jos minä olisin myyränpoika , myyränpoika pieni
käytävän pitkän kaivaisin kunnes johtais tieni
toiselle puolelle maailmaa toisten myyrien luoksi,
joista ei kukaan nauraisi pienuuteni vuoksi..

Jos minä olisin simpukkainen, simpukkainen kallis..
ettei kenkään sallis.."

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Runon on kirjoittanut Pirkko Karppi. Ihan täsmällisessä muodossaan runo menee näin:

"Jos minä oisin myyränpoika,
myyränpoika pieni,
käytävän pitkän kaivaisin,
kunnes johtais tieni
toiselle puolen maailmaa,
toisten myyrien luoksi,
joista ei kukaan nauraisi
pienuuteni vuoksi."

Runo löytyy koulun lukukirjasta nimeltä Kotoa ja muualta: Otavan V lukemisto (A. Salmela, Kerttu Mustonen, Esteri Paalanen, kuvittanut Heljä Lahtinen, 1953). Runo on kirjan sivulla 40. Kirja löytyy mm. Helmet-kirjavarastosta: http://www.helmet.fi/fi-FI/Kirjastot_ja_palvelut/Pasilan_kirjasto/Tapah…

Muita säkeistöjä kirjassa ei ole. Pirkko Karppi on kirjoittanut neljä satukirjaa, mutta ne eivät sisällä runoja. Ehkäpä runo on alunperin julkaistu kokonaisuudessaan jossakin muussa julkaisussa.