Haluaisin lähettää sveitsiläisille tutuilleni sähköpostiviestillä nuotteja suomalaisista kansansävelmistä. Mistä tiedän, voiko sävellyksiä käyttää, kun mistään…

Kysytty

Hei! Haluaisin lähettää sveitsiläisille tutuilleni sähköpostiviestillä nuotteja suomalaisista kansansävelmistä. Mistä tiedän, voiko sävellyksiä käyttää, kun mistään ei tunnu löytyvän selvää tietoa siitä. Eikö riitä jos nuotissa lukee Suomalainen kansansävelmä eikä muuta tekijätietoa anneta? Onko jokin tietokanta, mistä tällaisia vapaasti jaettavia nuotteja voi etsiä?
Kiitos vastauksesta!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tekijänoikeuslain mukaan kaikki perinnesävelmät ja -tekstit ovat tekijänoikeudellisesti vapaita. Varsin turvallisin mielin voi olettaa, että kyseessä on vapaa aineisto, jos tekijää ei ole mainittu ollenkaan ja kyseessä on ns. tavanomainen, kaupallinen julkaisu. MItään yhtä paikkaa tekijänoikeudellisesti vapaalle aineistolle ei ole tarjolla, sitä paitsi tilanne muuttuu koko ajan, kun joka vuoden alussa uusia teoksia vapautuu (tekijän kuolemasta on yli 70 vuotta).

Isompi helpotus kysyjälle lienee se, että hän voi vapaasti lähettää sveitsiläisille ystävilleen mitä tahansa nuotteja yksityisyyden suojassa. Lain mukaan saa yksityistä käyttöä varten valmistaa muutaman kopion mistä tahansa sävellyksestä iästä ja muodosta riippumatta. On siis yhtä laillista lähettää kansanlaulu kuin upouuden iskelmän nuotit millä tahansa tekniikalla. Kukaan ei puutu siihen, mitä ystävien välillä tapahtuu, kunhan näin valmistettuja kopioita ei käytetä väärin eli julkisesti.

Heikki Poroila