Otsikko
Etsiskelen suomenkielisiä sanoja amerikkalaiseen kappaleeseen "Home On The Range". Muutamia muistamiani värssyjä googlatessa löytyi ET-lehden keskustelusivu,…

Kysytty

Etsiskelen suomenkielisiä sanoja amerikkalaiseen kappaleeseen "Home On The Range". Muutamia muistamiani värssyjä googlatessa löytyi ET-lehden keskustelusivu, jossa on pari versiota.
Onko siitä tehty useita erilaisia suomennoksia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Samaan sävelmää on tosiaan tehty ainakin kahdet eri suomenkieliset sanat.

Nimellä "Kun lapinvuokko kukkii" julkaistun version on sanoittanut Sauvo Puhtila, salanimellä Merja. En löytänyt version sanoja, mutta Matti Heinävahon vuoden 1959 levytys on kuultavissa  muun muassa YouTubessa.

ET-lehden keskustelussa lainattu teksti "Oon kotona taas" näyttää olevan Tapio Kullervo Lahtisen käännös. Kappaleesta on tehty nuottijulkaisu, joka on saatavissa ainakin Kansalliskirjastosta lukusalikäyttöön. Levytyksistä ainakin Maalaispoika Marwin Goodsonin versio löytyy YouTubesta.

2 ääntä

Kommentit

"Oon kotona taas" -sanoitus löytyy monestakin nuotista, esimerkiksi Suuresta toivelaulukirjasta, osasta 1. Ei siis tarvitse mennä Kansalliskirjastoon, jos haluaa nuotin ja tämän sanoituksen.

Laulusta on myös entisaikaan koulujen laulukirjoissakin ollut cowboy-laulu, joka alkaa sanoilla: Kodin tahdon min tanhuilla puhvelit nään. Pitäisi löytyä ainakin Erkki Pohjolan Tie musiikkiin -teoksesta, osia on useampi, josta en osaa sanoa, mikä osa oli.