Haluaisin kovasti syventää omaa lukutaitoani. Tarvitaanko siihen teoriatietoa esim. erilaisista lukutavoista vai pitääkö vaan jatkaa lukemalla kaikenlaisia…

Kysytty

Haluaisin kovasti syventää omaa lukutaitoani. Tarvitaanko siihen teoriatietoa esim. erilaisista lukutavoista vai pitääkö vaan jatkaa lukemalla kaikenlaisia teoksia laidasta laitaan tullakseen etevämmäksi? Onko tästä aiheesta tai lukutavoista olemassa kirjallisuutta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Paras tapa syventää omaa lukutaitoaan on varmasti juuri se, että lukee paljon ja monipuolisesti. Teoriatietoa lukemisesta, lukemisen merkityksestä ja erilaisista lukutavoista löytyy esimerkiksi näistä kirjoista:

Marika Helovuo: 100 syytä lukea: lukukipinän sytytyskirja. Avain, 2016.

Kalevi Kantele: Nopean lukemisen opas. Tammi, 2000.

Reijo Kauppila: Nopea lukeminen. Reijo Kauppila, 2018.

Merete Mazzarella: Silloin en koskaan ole yksin: lukemisen taidosta. Tammi, 1999.

Monilukutaitoa digiaikaan: lukemisen ja kirjoittamisen uudet haasteet ja mahdollisuudet. Äidinkielen opettajain liitto, 2016.

Katri Sarmavuori: Opi ja ohjaa lukemista. Avain, 2011.

Kannattaa perehtyä myös Lukukeskuksen kokoamaan tietopakettiin lukemisesta ja lukutaidosta: http://www.lukukeskus.fi/tietoa-lukemisesta-ja-lukutaidosta/

Tutkija Sari Sulkunen Jyväskylän yliopistosta on tutkinut aikuisten lukutaitoa:

https://www.kielibaari.fi/tutkija-sari-sulkunen-aikuisten-heikosta-lukutaidosta-pitaa-puhua-enemman-ja-nakyvammin/