Haluaisin kirjoittaa itse kirjan ja viedä johonkin kustantamoon/kirjapainoon julkaistavaksi. En tiedä,missä on lähin Eurajokea oleva paikka, maksaako paljon?…

Kysytty

Haluaisin kirjoittaa itse kirjan ja viedä johonkin kustantamoon/kirjapainoon julkaistavaksi. En tiedä,missä on lähin Eurajokea oleva paikka, maksaako paljon? En halua etsiä kustantajaa/kirjapainoa netistä, koska niiden kotisivuilla ohjeet ovat vaikeatajuisia, ja kirjoittaisin mieluummin käsin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaikki kustantamot ottavat vastaan käsikirjoituksia, mutta vain pieni osa, n. 1 % (http://www.ammattinetti.fi/web/guest/ammatit) niistä julkaistaan. Kovin lähellä Eurajokea ei kustantamoa ole.

Yleensä kustantamojen ohjeissa neuvotaan lähettämään paperille tulostettu käsikirjoitus postitse.

Tässä esimerkiksi kustannusosakeyhtiö Tammen ohjeet:
"Pyri tekemään tekstistäsi mahdollisimman helppolukuinen: käytä riittävän suurta kirjasinkokoa ja harvaa riviväliä (1,5 tai 2). Lähetä valmis käsikirjoitus aina paperikopiona ilman erillistä kansiota – sähköpostin liitteenä tai levykkeellä ei käsikirjoituksia kannata toimittaa. Toivomme että vältät käsikirjoituksen paketoinnissa turhan tiiviitä ja tiukkaan teipattuja paketteja: näin nopeutat toimituksen käsittelytyötä. Postin normaalit pahvipaketit sekä kirjekuoret riittävät mainiosti. Merkitse kuoreen tekstin laji, esim. romaani, runoja, nuortenkirja, muistelmia jne. Mikäli kyseessä on kuvakirja, kuvaoriginaaleista pyydämme lähettämään ainoastaan kopiot. Liitä mukaan yhteystietosi: nimi, osoite, sähköpostiosoite ja puhelinnumero sekä lyhyt luonnehdinta käsikirjoituksen sisällöstä.

Vastausta voit odottaa 3–5 kuukauden kuluessa. Käsikirjoituksia ei palauteta ellei asiasta erikseen sovita."
http://www.tammi.fi/sivut/35

Luettelo Suomessa toimivista kustantamoista löytyy täältä:
http://www.kustantajat.com/

Kirjan voi julkaista myös omakustanteena. Tietoa tästä löytyy esim. omakustantajien sivustolta:
http://www.omakustanne.com/index.htm

4 ääntä

Kommentit

Hei,
luettelot kustajatista ja omakustantajista eivät toimi. hetkellistäkö vai onko sivu muuttunut?