Haluaisin kaikkea mahdollista (opetus)materiaalia liittyen Suomen kielen opetukseen ulkomaalaisille, etenkin yläaste-/lukioikäisille suunnattua, jos sellaista…

Kysytty

Haluaisin kaikkea mahdollista (opetus)materiaalia liittyen Suomen kielen opetukseen ulkomaalaisille, etenkin yläaste-/lukioikäisille suunnattua, jos sellaista on olemassa. Haen myös suomalaisesta kulttuurista/yhteiskunnasta kertovaa materiaalia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Turun kaupunginkirjaston aineistotietokannassa
http://borzoi.kirja.turku.fi/Intro?formid=find2&sesid=1140178993&ulang=…
on kirjaston oma luokka suomea vieraana kielenä opiskeleville.
Alasvetovalikosta saa luokkahakumahdollisuuden. Kun siihen kirjoittaa 88.2073 saa tulokseksi suomen kielen oppikirjat ja kielikurssit ulkomaalaisille.
Yläasteen oppikirjat ovat lasten- ja nuortenkirjastossa. Siellä on esim. Puhutko suomea? -sarjan kirjoja
ja oppikirjoja maahanmuuttajalapsille.
Sekä aikuisten- että lastenosastolla on esim. Hämäläisen Aletaan ja Jatketaan kirjat ja Lepäsmaan Suomen kielen alkeisoppikirja.
Lisää suomen kielen oppikirjoja löytyy yleisemmäsä oppikirjaluokasta 88.207.

Suomalaista kulttuuria ja yhteiskuntaa esittelevät mm. seuraavat teokset:
Suomi-facta (hakuteos) 2002,
Suomi: maa, kansa, kulttuurit 1999,
Kulturlexikon Finnland 1998
Laine: Suomalaisen kulttuurin opas 1999,
Klinge: Geschichte Finnlands im Überblick 1987,
Dufva: Mämmin ja makkaran maa: kulttuuritietoa meille ja muille 1993 (sisältää hyviä kirjallisuusviitteitä)

Nämä mm.löytyivät asiasanoilla Suomi ja kulttuuri.
Ylipäänsä luokassa 42 (Suomen maantieto) löytyy paljon Suomea yleisesti esitteleviä kirjoja.