Haluaisin innostaa 10-v. ruotsinkielistä poikaani lukemaan enemmän. Onko teillä kirjasuosituksia? Hän on kiinnostunut jännäreistä.

Kysytty

Hei,

haluaisin innostaa 10-v. ruotsinkielistä poikaani lukemaan enemmän. Onko teillä kirjasuosituksia? Hän on kiinnostunut jännäreistä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tuntematta henkilöä on aika vaikeaa antaa suoranaista suosituslistaa. Siksi tässä vinkkejä siihen, miten sinun kannattaa toimia, kun itse tunnet poikasi ja hänen kypsyystasonsa ja kiinnostuksenkohteensa.

Voit hakea sopivaa kirjallisuutta HelMet-verkkokirjastosta useilla tavoilla. On vain syytä muistaa, että jos etsit ruotsinkielisiä kirjoja, on käytettävä ruotsinkielisiä hakusanoja.

Jos haluat rajata haun ruotsinkielisiin nuortenkirjoihin, jotka ovat jännäreitä, käytä sanoja thriller ja ungdomslitteratur:
http://www.helmet.fi/search*fin/X?SEARCH=thriller+ungdomslitteratur&sea…

Voit myös kokeilla pudotusvalikosta löytyvää rajainta "Lasten kokoelma", joka tarkoittaa kaikkea lasten- ja nuortenosastoille sijoitettua aineistoa. Kirjoita hakukenttään vaikkapa sana äventyrslitteratur ja valitse rajoitin: http://www.helmet.fi/search*fin/X?SEARCH=%C3%A4ventyrslitteratur&search…

Muita vaihtoehtoja sopiviksi hakusanoiksi voisivat olla detektivlitteratur, kriminalfiktion tai spionageromaner, tietysti rajattuina lasten- tai nuortenkirjallisuuteen.

Kymmenvuotiaalle voisi myös suositella tutustumista kirjaston Bokster-sivustoon (suomeksi Kirviö), josta löytyy monenlaisia lukuvinkkejä ja myös lasten omia kirja-arvosteluja. Bokster antaa ehdotuksia eri aihepiireihin liittyvästä kirjallisuudesta, mm. jännäreistä:
http://www.lib.hel.fi/sv-FI/barnsidor/bokster_rekommenderar