Otsikko
Etsin 9,5 vuotiaalle tyttärelleni tieteeseen, seikkailuun ja tyttöyteen (esiteini-teini) painottuvaa kirjaa. Tyttäreni on hyvin kiinnostunut tieteistä. Kirja…

Kysytty

Etsin 9,5 vuotiaalle tyttärelleni tieteeseen, seikkailuun ja tyttöyteen (esiteini-teini) painottuvaa kirjaa. Tyttäreni on hyvin kiinnostunut tieteistä. Kirja ei saisi olla scifiä, tietokirja eikä fantasiaa. Kirja ei myöskään saa olla liian helppolukuinen, ei hirvittävän paksukaan, eikä liian lapsellinen. Tyttäreni on hieman kehittyneempi kuin useimmat ikätoverit, hieman pikkuvanha. Tyttäreni täytyy pitää kirjasta kirjaesitelmä.

Vastaus

Vastattu

Tässä olisi muutama ehdotus. Linkkien takaa löytyvät teosten esittelyt Kirjasammossa.

Jacqueline Kelly: Luonnonlapsi Calpurnia Tate

kertoo 11-vuotiaasta Calpurniasta, jonka isoisä on kasvitieteilijä. Tarina sijoittuu 1800-luvun viimeiselle vuosikymmenelle Yhdysvaltain eteläosassa. Calpurnian suhde isoisään muuttuu, kun tämä rohkaisee lapsenlastaan tutkimaan kasveja - tuohon aikaan tiede oli lähinnä miesten valtakuntaa, ja tytöiltä odotettiin vain kotitaloustaitojen oppimista ja naimisiinmenoa.
Calpurnia uhmaa ympäristön normeja ja suuntautuu intohimoisesti uusien kasvilajien etsintään. Myös Charles Darwinin evoluutioteoriaa ja siihen kohdistuvia ennakkoluuloja sivutaan. Kirja on hieno kasvutarina, yhteiskunnallisen ja sukupuolten tasa-arvon kehityksen historiallista kuvausta. Pituutta tällä kirjalla on 369 sivua.

Martin Widmark: Sinisen peilin antikvariaatti (David ja Larissa; 1)

Varhaisnuorten dekkarisarjassa David saa yläkoulun alkaessa uuden ystävän Larissan, joka on intohimoisesti kiinnostunut matematiikasta ja luonnontieteistä. He ratkaisevat arvoituksia ja selvittävät rikoksia. Kirjan avausosalla on pituutta 123 sivua.

Raili Manninen: Aurinkomyrsky

Tähtitieteestä kiinnostunut Joni odottaa luvattua aurinkomyrskyä. Koiransa kanssa hän törmää öisellä retkellään huumeiden salakuljettajien kätköön metsässä. Tiedeseikkailusta kehkeytyy rikosjännäri. Pituus 109 sivua.