Haluaisin antaa tulevalle pojalleni nimeksi mirko eeli kristian. Minua lähinnä kiinnostaisi mitä tarkoittaa mirko ja eeli ja milloin nimillä on nimipäivät?

Kysytty

Haluaisin antaa tulevalle pojalleni nimeksi mirko eeli kristian. Minua lähinnä kiinnostaisi mitä tarkoittaa mirko ja eeli ja milloin nimillä on nimipäivät?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eeli-nimeä on käytetty lyhenteenä monista nimistä, esim. Elin, Elias, Eelis, Hesekiel, Mikael ja Rafael. Eeli on kuitenkin myös itsenäinen raamatullinen nimi, Eelistä kerrotaan Vanhassa testamentissa 1. Samuelin kirjan luvuissa 1-4. Heprealaisen Eeli-nimen (עלי) merkitys ei käy ilmi lähteistä, joka tapauksessa se ei ole Uudessa testamentissa mainittu (Matteuksen evankeliumin 27:46) ’eeli’ (’jumalani’), koska se kirjoitettaisiin hepreaksi אלי. Kalenterissamme Eeli on tulkittu Eliaksen muunnelmaksi, koska nimipäivä on 9.4. (Elias Lönnrotin syntymäpäivä). Mirko-nimi olisi kai parhaiten selitettävissä useissa slaavilaisissa kielissä esiintyvän Miroslav-nimen lyhenteeksi. Miroslav/Мирослав on yhdistelmä yhteisslaavilaisista sanoista mir ’rauha’ ja slava ’kunnia’ . Samalla tavalla selitetään myös kalenterissamme oleva nimi Miro, jolla on nimipäivä 7.9., mikä sopinee luontevasti Mirkollekin. LÄHTEET: /// Kustaa Vilkuna, toim. Pirjo Mikkonen: Etunimet. – 2005 ///, /// Iso Raamatun tietosanakirja 1. – 1988 ///, nettisivu http://www.behindthename.com/.