Haluaisin ammattilaisen mielipiteen seuraavaan: onko kyseessä kirjallinen plagiaatio, kun verrataan Paolo Coelhon kirjaa Paholainen ja neiti Prym, Virginia…

Kysytty

Haluaisin ammattilaisen mielipiteen seuraavaan: onko kyseessä kirjallinen plagiaatio, kun verrataan Paolo Coelhon kirjaa Paholainen ja neiti Prym, Virginia Woolfin novelliin Neiti Pryme? Tarina on huomattavan samankaltainen, eikö?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Syytös kirjallisesta varkaudesta, plagioinnista, on hyvin raskas, ja sen esittämiseen täytyy olla erittäin painavat syyt. Kirjailijat lainaavat ideoita toisiltaan, ja kehittävät tarinoita edelleen - maailmankirjallisuus on täynnä näitä intertekstuaalisia viittauksia. Esim. Margaret Atwood on kirjoittanut Penelopeia-teoksessaan eri näkökulmasta Homeroksen Odysseuksen ja Tournier on jatkanut Robinson Crusoen tarinaa teoksessaan Perjantai.