Etsiskelen kirjaa, joka selvittäisi suomen kielen sanontojen ( esim. täynnä kuin Turusen pyssy yms) alkuperää.

Kysytty

Etsiskelen kirjaa, joka selvittäisi suomen kielen sanontojen ( esim. täynnä kuin Turusen pyssy yms) alkuperää.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen kielen sanakirjat -sarjassa on ilmestynyt: Suomalainen fraasisanakirja / toim. Sakari Virkkunen,
(Suomen kielen sanakirja 2) ja Lentävien lauseiden sanakirja / toim. Maunu Sinnemäki, (Suomen kielen sanakirja 5). Nämä ovat mainioita lähteitä suomalaisiin ja myös yleismaailmallisiin sanontoihin. Mm. "Täynnä kuin Turusen pyssy" -sanonta löytyy fraasisanakirjasta.

6 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Päivä pulkassa, pyy pivossa. Ehdotan siis tuota teosta:
Päivä pulkassa, pyy pivossa : suomalaisten sanontojen juurilla / [toimituskunta: Soili Jääskeläinen ... ja muita] ; [toimittaja: Reino Rasilainen] ; [piirrokset: Pasimatti Rönkkö]. Helsinki, Valitut Palat/CIL Suomi, 2014. 304 s. : kuvitettu ; 27 cm
978-952-296-057-3 (sidottu)
https://melinda.kansalliskirjasto.fi/byid/006814724