Otsikko
Etsinnässä scifi-tarina Neuvostoliitosta (tai mahd. muualta itäblokista, mutta olen melko varma että NL). Luin sen kirjastossa lasten puolella 1980-luvulla. …

Kysytty

Etsinnässä scifi-tarina Neuvostoliitosta (tai mahd. muualta itäblokista, mutta olen melko varma että NL). Luin sen kirjastossa lasten puolella 1980-luvulla. Kaikki mitä muistan on että:
- kirjasarja, tai ainakin eri kirjaa, ehkä kolme
- aluksissa oli läpinäkyvä (aivan kuin lasi) voimanlähde
- käytiin erilaisilla vierailla planeetoilla
- aluksen (tai alusten?) ohjaajana saattoi olla perhe

Vastaus

Vastattu

Olisiko kyseessä Brian Earnshaw'n Petoveto 5 -sarja, George Johanssonin Avaruuden arvoitukset tai T. A. Engströmin Avaruuspallo? Emme löytäneet Neuvostoliiton tai itäblokin puolelta noihin aikoihin useampana kirjana ilmestynyttä sarjaa, mutta Kirill Bulytševin Alissa-sarjasta ilmestyi 1981 suomeksi kaksi osaa samoissa kansissa, nimellä Alissa avaruudessa