Etsin vanhaa värssyä punaisesta tuvasta, joka on kuulemma ollut suosittu muistokirjoissa. En löydä itse värssyä netistä. Osa värssystä: "onnea sulle toivotan…

Kysytty

Etsin vanhaa värssyä punaisesta tuvasta, joka on kuulemma ollut suosittu muistokirjoissa. En löydä itse värssyä netistä. Osa värssystä: "onnea sulle toivotan...punainen tupa ja perunamaa".

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Värssy ei itse asiassa taida juuri tuon pidempi olla. Käsillä olleet värssykirjat tarjoavat tällaista muotoa:

Onnea, onnea, onnea vaan,
punainen tupa ja perunamaa.

Lähteet:

Joka kodin värssykirja (Notte, 1993)
Säkeitä jokaiseen juhlaan (SR-Kustannus, 1994)
Harakka huttua keittää ja muita suomalaisia lastenloruja (Satukustannus, 2001)

4 ääntä

Kommentit

Onnea, onnea, onnea vaan.
Punainen tupa ja perunamaa!
Maija (joku nimi) sinne kyykkimään,
punaisia perunoita noukkimaan.

Noin olen kuullut...

Haluaisin tarkistaa asian. Tulin juuri katsomaan, en minäkään löydä!

Äitini Maritta Kartaslammi on sanoittanut tästä kappaleen, joka kuvaa meidän perhettä hänen 50-vuotis juhla-albumillaan vuonna 2015. Hän myy levyä, jossa on klassikkokappaleita Ikaalisista ja itse sanoitettuja ja sävellettyjä kappaleita.