Otsikko
Etsin vanhaa lorua/lastenlorua. Isoäitini Karjalasta aina opetti sitä meille. En muista siitä muuta kuin (enkä ole tästäkään varma) että siinä oli kirnumista,…

Kysytty

Etsin vanhaa lorua/lastenlorua. Isoäitini Karjalasta aina opetti sitä meille. En muista siitä muuta kuin (enkä ole tästäkään varma) että siinä oli kirnumista, ehkä kirves, kivi, hiiri... ja se meni jotenkin esim että kissa joi maidon ja seuravaa osa liittyi tähän. Muistaakseni se meni suuremmasta pienempään, mutta tästäkään en ole varma.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen kansan vanhojen runojen (SKVR) karjalaisista lastenloruista löytyy koko joukko tämän tyyppisiä ketjurunoja. Hiiri, kirves ja kissa esiintyvät esimerkiksi SKVR:sta useana toisintona esiintyvässä Hiiren virressä [VII3, 3974–3979] (Hiiri metsähän menevi). Siinä hiiri on kirveineen metsälle menossa ja kissa esittää tälle kysymyksiä, joihin annetut vastaukset johtavat aina uuteen kysymykseen.

SKVR - Haku

Vastaavanlainen on myös niin ikään useana varianttina tallennettu Missä voi – kissa söi (Ken söi kesävoin?) [VII3, 3996–4000].

SKVR - Haku

Hiiri metsähän menevi ja Ken söi kesävoin? ovat molemmat mukana esimerkiksi vuonna 1912 ilmestyneessä Leikkejä pienille lapsille -kirjassa:

Leikkejä pienille lapsille. - Digitaaliset aineistot - Kansalliskirjasto