Etsin v. 1960 kansakoulun joulujuhlissa 7-vuotiaana lausumaan runoa, joka alkoi näin:"Hän syntyi lapsena maailmaan, tuo taivahan Herra suuri...

Kysytty

Etsin v. 1960 kansakoulun joulujuhlissa 7-vuotiaana lausumaan runoa, joka alkoi näin:"Hän syntyi lapsena maailmaan, tuo taivahan Herra suuri...

Vastaus

Vastattu

Joulujuhlarunonne on alun perin Lasten lähetyslehdessä vuonna 1903 julkaistu Hilja Haahdin Minun ikäiseni. Sittemmin runo on julkaistu useassa koululaisille tarkoitetuissa lukemistoissa, joista se lienee joulujuhlaohjelmistoonne poimittu. Tässä niistä muutama: Lausuntarunoja nuorelle väelle : lausuntaohjeita ja 250 lausuttavaa runoa (Valistus, 1949), Aukusti Salo, Kerttu Mustonen, Esteri Paalanen, Lapsuuden kotiseutu : Otavan III lukemisto (Otava, 1951), Lukutoveri. I, Lisälukemisto kansakoulun III ja IV luokalle (WSOY, 1954).