Otsikko
Etsin tietoa USA:n erityisturva vankiloista ja niiden käytännöistä ym. Osaisitteko neuvoa, mistä löytäisin tietoa. Kieli suomi ja englanti.

Kysytty

Hei,

Etsin tietoa USA:n erityisturva vankiloista ja niiden käytännöistä ym. Osaisitteko neuvoa, mistä löytäisin tietoa. Kieli suomi ja englanti.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Erityisturvavankiloista (englanniksi supermax prisons, super-maximum security prisons, myös max-max) kerrotaan esimerkiksi seuraavissa kirjoissa:

The United States and torture : interrogation, incarceration, and abuse / edited by Marjorie Cohn. New York University, 2011. Erityisesti sivut 215-238 käsittelevät Supermax prisons –eritysturvavankiloita.

Caught : the prison state and the lockdown of American politics / Marie Gottschalk. Princeton University Press, 2015. Kirjan asiasanaluettelossa asiasanan Supermax prisons kohdalta löytyy kuvauksia useiden osavaltioiden erityisturvavankiloista.

Näissä kirjoissa on runsaasti viitteitä muuhun kirjallisuuteen ja lähteisiin. Nämä kirjat on lainattavissa Eduskunnan kirjastossa.

Kattava verkkosivusto Solitary Watch sisältää tietoa eristämisestä (yksinäishuone, solitary confinement, isolation) vankiloissa. http://solitarywatch.com/about/
Verkkosivustolla on mm. runsaasti kirjallisuus- ja artikkeliviitteitä ja -linkkejä aiheesta.
http://solitarywatch.com/resources/books/