Otsikko
Etsin tietoa Tuhat ja yksi yötä -tarinakokoelmasta (suomennoksista) proseminaarityötäni varten. Useimmiten netistä löytyy ristiriitaisia tai vajavaisia tietoja…

Kysytty

Etsin tietoa Tuhat ja yksi yötä -tarinakokoelmasta (suomennoksista) proseminaarityötäni varten. Useimmiten netistä löytyy ristiriitaisia tai vajavaisia tietoja sivustosta riippuen, mutta Fennica on ollut suhteellisen luotettava lähde. Ongelmallisinta on kuitenkin selvittää käännösten lähdekielet, muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Mistäköhän siis voisi löytää eri Tuhat ja yksi yötä -suomennosten lähdekielitiedot?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Käännöstietoja voi toki etsiä monienkin kirjastojen tietokannoista, mutta mainitsemasi kansallisbibliografia Fennica on niistä kattavin ja luotettavin. Fennicassa luettelointitiedot ovat yleensä täydellisemmät kuin muissa kirjastotietokannoissa, joten tarvitsemasi alkukieli on siellä todennäköisimmin mukana.

Hyödyllistä lisätietoa teoksen kääntämisestä saattaisi löytyä mm. Outi Paloposken artikkelista 1800-luvun Tuhat ja yksi yötä suomalaisittain. Artikkeli on julkaistu Sananjalassa, Suomen kielen seuran vuosikirjassa 45 : 2003.

Jaakko Hämeen-Anttila kertoo omasta Tuhat ja yksi yötä -suomennoksestaan Helsingin Sanomissa 10.12.2010 artikkelissa nimeltä "Supersatua on kerrottu yli tuhat vuotta : Hämeen-Anttila suomensi Tuhannen ja yhden yön tarinat ensimmäistä kertaa suoraan arabiasta". Edellisen päivän verkkolehdessä oli artikkelista lyhennelmä, tässä linkki siihen: http://www.hs.fi/kulttuuri/artikkeli/H%C3%A4meen-Anttila+karsi+erotiikk…

Paljon luotettavan tuntuista tietoa kirjasta on kerännyt myös Helka Mäkelä OAMK:n virtuaalikirjastokurssilla tekemilleen sivuille "Tuhat ja yksi yötä - tuhannen ja yhden yön maa" osoitteeseen http://tuhatjayksiyota.nettisivu.org/