Etsin tietoa kuntien ympäristövalvonnan vaikuttavuudesta (tapaus: Helsingin kaupungin rikkidioksidipitoisuudet, mutta etsin etenkin yleistä teoriapohjaa, miten…

Kysytty

Etsin tietoa kuntien ympäristövalvonnan vaikuttavuudesta (tapaus: Helsingin kaupungin rikkidioksidipitoisuudet, mutta etsin etenkin yleistä teoriapohjaa, miten valvonnan vaikuttavuutta yleensä tutkittu). Millainen hakuprofiili minun kannattaisi tehdä ja mistä hakea?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hyvä lähtökohta kuntien ympäristövalvontaa käsittelevän aineiston haravoimiseen on Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupunginkirjastojen yhteinen Plussa-aineistohaku http://www.libplussa.fi/ Hakuprofiilina voit käyttää seuraavia termejä ja niiden yhdistelmiä: ympäristöpolitiikka, kunnat, paikallishallinto, ympäristönsuojelu, ympäristöpolitiikka, päästöt, ilmansuojelu, rikkidioksidi ja Helsinki.

Lisäksi kannattaa kokeilla ainakin seuraavia: Helsingin yliopiston kirjaston Helka -kokoelmaluettelo http://wwls.lib.helsinki.fi/
Ympäristöhallinnon kirjasto- ja tietopalvelun tietokannat
http://www.vyh.fi/palvelut/kirjasto/sykehaku.htm
Huomaa että hakulomakkeella on valittavissa seuraavat tietokannat: KIRJAT
SYKEn kirjaston kokoelmatietokanta, JUTTA SYKEn henkilöstön julkaisutietokanta, TUPRO SYKEn tutkimusrekisteri, KAUSI SYKEn kirjaston lehtitietokanta, ALKIR Alueellisten ympäristökeskusten kirjastojen kokoelmatietokanta ja YMKIRJ Ympäristöministeriön kirjaston kokoelmatietokanta.

Helsingin kaupungin ympäristökeskuksen kotisivuilta http://www.hel.fi/ymk/
löydät Helsingin kaupungin ympäristöohjelman 1999 - 2002
http://www.hel.fi/ymk/ymknfr01.htm

Lisäksi Ympäristöministeriön kotisivuilta http://www.vyh.fi/ym/ym.html löydät
ajankohtaista tietoa, mm. ympäristönsuojelu- ja vesilainsäädännön lakiuudistuksen, joka astui voimaan 1.3.2000.
http://www.vyh.fi/ympsuo/ymlaki/ymlaki.htm
Sieltä löytyy tietoa myös mm. ilmansuojelusta http://www.vyh.fi/ympsuo/ilma/index.htm

Tässä tiedonhakuhaku artikkeliviitetietokanta Aleksista, jonka avulla löytyy tietoa kotimaisista lehdistä. Hakusanana käytin ympäristönsuo* ja kunna*.

- Riihimäen kaupunki laatii ympäristöhallintajärjestelmän : ISO 14001 standardin soveltaminen julkishallinnossa. Anttonen, Kaisu Ympäristö ja terveys 1999, nro 10, sivu 24-27
- RaJuPuSu-kunnat satsaavat ympäristöön. Vähäjylkkä,Kimmo Ympäristö 1999,nro 7,sivu 28
- Tampere valittiin kestävän kehityksen kaupungiksi. Nikupaavo-Oksanen, Tarja Ympäristö 1999, nro 7, sivu 26-27
- Johtoverkon sietämätön tiheys. Junttila, Ulla-Kirsi Kunnallistekniikka 1999, nro 2, sivu 39-41
- Lokal Agenda 21 i Finland och runt Östersjön / Marko Joas och Björn Grönholm. Joas, Marko Finlands kommuntidning 1999, nro 1, sivu 26-27
- Aija Kettusen tutkimus : kunnat peittelevät ympäristöongelmia. Pasanen, Jarmo Suomen luonto 1999, nro 2, sivu 31
- Yhdyskuntasuunnittelun paikallinen potentiaali. Hynynen, Ari Yhteiskuntasuunnittelu 1998, nro 2, sivu 25-42
- Kommunerna och miljökonflikter. Kettunen, Aija Kunnallistieteellinen aikakauskirja 1998, nro 4, sivu 349-351
- Ympäristölaskentatoimi kunnassa. Antila, Tiina Ympäristö ja terveys 1998, nro 8, sivu 45-48
- Ympäristöjohtamisen työkalut kunnan johtamisessa. Kantola, Tuomo Ympäristö ja terveys 1998, nro 8, sivu 41-44
- Paikallisagenda kunnan kestävän kehityksen toteuttamisen työvälineenä. Kippo-Edlund, Päivi Ympäristö ja terveys 1998, nro 6, sivu 21-26
- Suomalaiskunnissa työ hyvässä eurooppalaisessa vauhdissa - paikallisagendastako pelastus? : kestävä kehitys kaipaa lisävauhtia (Tieto plus). Niemenmaa, Vivi Kuntalehti 1998, nro 18, sivu 41-42
- Missä viipyy kestävä kehitys? Paavola,Arja-Leena Yliopisto 2000,nro 9,sivu 14-15
- Internetin käyttö paikallisagendaprosessissa. Lehtimäki, Marika Ympäristö ja terveys 1998, nro 6, sivu 46-48
- Helsingin paikallisagendatyö etenee. Silfverberg, Kari Ympäristö ja terveys 1998, nro 6, sivu 40-43
- Helsingin kaupungin ympäristönsuojelun tavoite- ja toimenpideohjelma 1994-1998. Ympäristö ja terveys 1994, nro 9, sivu 58-59