Miten teen haun kaunokirjoista, joissa on mukana ilmastonsuojelu?

Kysytty

Miten teen haun kaunokirjoista, joissa on mukana ilmastonsuojelu?

Vastaus

Vastattu

Helmet.fi-sivustolla on mahdollista tehdä monenlaisia hakuja, jotka kohdistuvat esimerkiksi teoksen nimeen, kuvaukseen tai asiasanoihin. Mahdollisimman kattavan tuloksen saa, kun pohtii hakusanat tarkasti ja monipuolisesti. Pelkkä haku ilmastonsuojelu tuottaa kyllä tuloksia, mutta synonyymeja käyttämällä ja hakusanoja lyhentämällä tulokset ovat paremmat.

Esimerkiksi haku ilmaston* tuo hakutukoksiin mukaan myös ilmastonmuutokset ja ilmaston saastuttamisen. Kannattaa pohtia myös ympäristönsuojelun lisäämistä hakuun, koska aiheet ovat lähellä toisiaan.

Haku ilmaston* OR ympäristön* hakee teoksia, joissa mainitaan ilmastonsuojelu ja ilmastonmuutokset ja/tai ympäristönsuojelu ja ympäristön saastuttaminen. Katkaisumerkin (*) myötä myös muut ilmaston- tai ympäristön-alkuiset sanat ja termit voivat olla mukana hakutuloksissa.

Kun sanahaku on tehty, hakutuloksia voi rajata kaunokirjallisuuteen Helmetin vasemman reunan Genre-valikosta. Kokoelma-kohdasta voi vielä halutessaan tehdä rajauksen koskemaan vain aikuisten kokoelmaa. Tämä rajaus ei kuitenkaan ole kovin tarkka. Tässä vielä linkki yllä kuvaillun kaltaisen haun tuloksiin.

Jos hakua haluaa edelleen tarkentaa, vasemman reunan valikoissa voi tehdä valintoja vaikkapa kielen tai julkaisuajankohdan perusteella.

Suosittelen tutustumaan myös Vihreän kirjaston sivuille koottuihin kattaviin ja monipuolisiin listoihin teoksista, joissa käsitellään ilmasto- ja ympäristöaiheita!