Otsikko
Etsin suomenkielistä jännityskirjaa, jonka muistan lukeneeni ehkä 1990-luvulla.

Kysytty

Hei. Etsin suomenkielistä jännityskirjaa, jonka muistan lukeneeni ehkä 1990-luvulla. En muista tekijää enkä kirjan nimeä. Kirjan aihe oli sellainen, että tekijä voisi olla Crichton tai Cussler, mutta molempien teoksista olen etsiskellyt, Juoni: Jossakin syvällä jäässä, ehkä napajäässä on iso pyöreä esine, jota pidetään kauan sitten pudonneena meteoriittina. Jäästä tiedetään, että se on monta sataa vuotta vanhaa. Kun esinettä ruvetaan tutkimaan, se on niin symmetrinen, että on pakko olla älyllisen olennon tekemä. Tämä on scifi-vivahde, mutta lopussa käy ilmi, että se on sittenkin nykyajassa tehty ja saatu vaan näyttämään vanhalta. Haluaisin lukea kirjan uudelleen ja myös muita mahdollisesti samalta tekijältä, jos niitä on. Kirja lienee käännös englannista.

Vastaus

Vastattu

Kysymäsi kirja saattaisi olla Michael Crichtonin Vieras tulevaisuudesta, jonka englanninkielinen nimi on Sphere. Se on ilmestynyt suomennettuna 1988.

Kirjassa tutkijaryhmä löytää valtameren pohjasta pyöreän metallipallon muotoisen aluksen vahingoittumattona, vaikka se on pudonnut taivaalta ja vaikuttaa satoja vuosia vanhalta.

Kirja löytyy Helmet-kirjastosta https://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb2469522__Svieras%20tulevaisuudesta__Orightresult__U__X7?lang=fin&suite=cobalt&ivts=%2BNtilsjBEhJebQft0YnK8w%3D%3D&casts=JUfa%2BbnF4x2ehf0HVB7rqQ%3D%3D