Otsikko
Etsin runokirjaa, josta tein runoanalyysin lukioaikoina mutta jonka nimi ja kirjoittaja ovat täysin päässeet unohtumaan. Kirjassa oli mustat kannet…

Kysytty

Etsin runokirjaa, josta tein runoanalyysin lukioaikoina mutta jonka nimi ja kirjoittaja ovat täysin päässeet unohtumaan.

Kirjassa oli mustat kannet.

Kirjoittaja saattoi olla virolainen tai virolaistaustainen. Tai sitten ei mutta runot olivat muistaakseni käännettyjä.

Runo, josta kirjoitin analyysin, oli muistaakseni nimeltään "Nätti menestyvä robotti" tai jotain vastaavaa. Siinä ihmisiä verrattiin robotteihin, ja runo päättyi siihen, että isä taputtaa tytärtään olalle ja sanoo: "kyllä sinustakin kasvaa nätti menestyvä robotti".

Tuntomerkkejä siis aika vähän. Mitään ideoita mikä kirja saattaisi olla kyseessä?

Vastaus

Vastattu

Nätti menestyvä robotti -runon kirjoittaja on virolainen Asko Künnap. Runo löytyy vuonna 2015 julkaistusta Künnap-valikoimasta Yösi ovat luetut, jonka runot ovat peräisin viidestä hänen vuosina 2001–2011 julkaistusta kokoelmastaan. Tekstit on suomentanut Hannu Oittinen.