Etsin lapsuuteni joululaulua, joka on soinut radiossa joskus 1970- tai 1980-luvulla. Laulun esittää kansanmusiikkiyhtye tai kokoonpano, jossa on useampi…

Kysytty

Etsin lapsuuteni joululaulua, joka on soinut radiossa joskus 1970- tai 1980-luvulla. Laulun esittää kansanmusiikkiyhtye tai kokoonpano, jossa on useampi laulaja tai kuoro mukana. En ole varma, mutta laulu voi olla Lapista kotoisin. Laulussa lauletaan jotakuinkin näin: "Juokse, joudu poroseni, lauko lammen laitaa, korpitie on kaitaa, yö jo yltää taitaa." Isäni on aikoinaan äänittänyt sen radiosta nauhurilla, josta se on siirretty kasetille ja myöhemmin CD:lle. Kaipaisin laulun sanoja ja esittäjää.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Laulu on nimeltään "Poromiehen polska". Sen on säveltänyt Jouko Tekoniemi ja sanoittanut Arvo Ylitalo. 1. säkeistö alkaa: "Juokse, juokse, poroseni, tietä tiu'ut soittaa". 2. säkeistö alkaa: "Juokse, juokse, poroseni, lauko lammen laitaa". Laulun sanat ja nuotti (melodia, sointumerkit) sisältyvät Lapinlasten laulukirjaan, jonka ovat toimittaneet Jouko Tekoniemi, Arvo Ylitalo ja Matti Yli-Tepsa (Lapin lääninhallitus, 1985, s. 186-187). Ilmeisesti laulu sisältyy myös Uuteen lapinlasten laulukirjaan (1991), joka on Lapinlasten laulukirjan uudistettu painos.

Viola-tietokannasta (https://viola.linneanet.fi), joka on Suomen kansallisdiskografia, löytyy laululle useita esittäjiä. Äänitteellä Joulu Korvatunturilla (Kivirannan Musiikkitukiyhdistys, 1985) sen esittävät Kivirannan pelimannitytöt (tyttöääniä ja soitinyhtye). Festivaalikasetilla (1986) sen esittävät Sodankylän Pelimannit ja kuoro. Äänitteellä Lapinlasten lauluja 4 (1991) sen esittää Angelin Nuoret. Cd-levyllä Musiikkia matkan varrelta (2009) sen esittää Viihdekuoro Siulaset. Cd-levyllä Usko Välimäki & Uskos pois (2012) sen esittävät harmonikoilla Usko, Marko ja Ali Välimäki.