Etsin lapsuudestani mieleen muistunutta piirrettyä. Olen lainannut tämän kirjastosta todennäköisimmin 90-luvun alkuvuosien-puolivälin tienoilla VHS-muotoisena…

Kysytty

Etsin lapsuudestani mieleen muistunutta piirrettyä. Olen lainannut tämän kirjastosta todennäköisimmin 90-luvun alkuvuosien-puolivälin tienoilla VHS-muotoisena. Kyseinen piirretty sijoittui mahdollisesti jonkinlaiseen tuotantolaitokseen ja siinä oli mahdollisesti hieman robottimaisia piirteitä omannut kone, jolla voitiin tehdä mitä vain. Mielikuvani on, että kone olisi ainakin joissain kohtauksissa kuvattu lähes suoraan edestäpäin lopputulosta odoteltaessa. Tämä piirretty on saattanut olla osa jotakin kokoelmakasettia tai kokonaan oma nauhoitteensa, uskoisin että kyse ei ollut mistään sarjasta. Mahdollisesti toki voinut olla piirretty lyhytelokuvakin. Omat tutkimukset eivät ole tuottaneet tulosta, löytyisiköhän tiedonhaun ammattilaisen toimesta enemmän tietoa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Itselleni tuli ensimmäiseksi mieleen Tohtori Sykerö. Sykeröllä oli erilaisia robotteja ja koneita mm. aikakone ja taloudenhoitajarobotti:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Tohtori_Syker%C3%B6

Etsin Finnasta (Suomen arkistojen, kirjastojen, museoiden yhteinen palvelu) hakusanalla 'robotti' rajaamalla haun videokasetteihin (VHS). Tässä on tulokset:
https://www.finna.fi/Search/Results?sort=relevance&bool0%5B%5D=AND&look…

Tuloksista ehkä "Robotti von Rosenbergin tutkimukset" ja "Into ja Kunto tehtaalla" ovat lähimpänä etsimääsi.

Etsintää hankaloittaa se, että vanhoja VHS-kasetteja on poistettu huonokuntoisina kirjastoista ja näin osasta videoita ei ole säilynyt mitään tietoja.

Jos joku vastauksen lukija tunnistaa elokuvan, niin tiedon voi lisätä tämän vastauksen perään kommenttina.