Etsin kynää, joka sopisi parhaiten aidolle puuvillapaperille (canevas 240 g/m2 ) kirjoittamiseen. Kynän kärjen tulisi olla ohut, jotta pienestä tekstistä saisi…

Kysytty

Hei, etsin kynää, joka sopisi parhaiten aidolle puuvillapaperille (canevas 240 g/m2 ) kirjoittamiseen. Kynän kärjen tulisi olla ohut, jotta pienestä tekstistä saisi selvää. Kynä ei saisi myöskään sotata kirjoittaessa, eikä näkyä paperista läpi. Jonkun 'rollerin' myyjän neuvosta ostin, mutta siitä tulee mustetta epätasaisesti joka kerta kun sillä alkaa kirjoittaa. Tämä aiheuttaa sen, että jotkut viivat kirjaimissa ovat ohuempia kuin toiset. Tämä näyttää rumalta. Tusseja olen miettinyt myös, mutta tuleeko niiden jälki paperista läpi? Lyijykynä tuntuu kaikkein sopivimmalta, mutta se ei käy, koska tekstin pitäisi olla pysyvää. Kynä ei saisi olla kovin kallis. Onko sinulla jotain ideoita / suosituksia?
Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!

Suosittelemme visiittiä taidetarvikekauppaan, esim. Temperaan (Uudenmaankatu 16 Helsingissä). Siellä on ammattimaiset myyjät, jotka osaavat neuvoa tämän kaltaisissa asioissa. Kannattaa ottaa mukaan paperimalleja niistä papereista, joille tusseja aikoo käyttää. Näin pystyt kokeilemaan tusseja paikan päällä omalle paperillesi ja testaamaan musteen läpäisevyyttä sekä kirjoitusjäljen tasaisuutta.

Tästä linkistä näet Temperan kuitukärkikynävalikoimaa: http://www.tempera.com/shop/contents/fi/d143.html