Olen 80 -luvun alussa lukenut lastenkirjaa, jonka päähenkilö oli sinipunakynä. Piirroskuvitus oli muistaakseni mustavalkoinen ja tarina eteni niin, että kynä…

Kysytty

Hei!
Olen 80 -luvun alussa lukenut lastenkirjaa, jonka päähenkilö oli sinipunakynä. Piirroskuvitus oli muistaakseni mustavalkoinen ja tarina eteni niin, että kynä oli alussa pitkä ja uusi, mutta putosi ja päätyi aina eteenpäin seuraavalle, joka teki sillä hetken jotain. Kynä oli lopulta ihan lyhyt nysä.

Vastaus

Vastattu

Etsitty kirja saattaisi olla Camilla Gripen Kynänpätkä (Kirjalito, 1977). Siinä Kaisalla on isoisältä saatu kynäkotelo ja siellä kynänpätkä, jonka toinen pää on sininen, toinen punainen. Äiti lainaa kynää ja panee alulle tapahtumasarjan, jossa kynä kiertää henkilöltä toiselle - opettajan käsissäkin se käy. Lopulta kynänpätkä päätyy Tiina-nimiselle tytölle, joka kohtaa Kaisan...

https://www.kirjastot.fi/kysy/luin-lapsena-mummulassa-1980-luvulla?language_content_entity=fi