Etsin kolmen englanninkielisen virren suomennosta tai ainakin tietoa siitä, onko niitä suomennettu. Virsikirjasta en ole niitä löytänyt. Virret ovat: Dear Lord…

Kysytty

Hei! Etsin kolmen englanninkielisen virren suomennosta tai ainakin tietoa siitä, onko niitä suomennettu. Virsikirjasta en ole niitä löytänyt. Virret ovat:

Dear Lord and Father of Mankind, sanat John Greenleaf Whittier, sävel Frederick C. Maker

Praise My Soul, the King of Heaven, sanat Henry Francis Lyte

Love Divine, All Loves Excelling, sanat Charles Wesley

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

John Greenleaf Whittierin ja Charles Wesleyn virsien suomennoksista ei löytynyt mainintaa käytettävissä olevista tietokannoista eikä muista lähteistä. Whittierin Dear Lord and Father of Mankind on ote laajemmasta runosta The Brewing of Soma. Ainoa suomennos tekijältä näyttäisi olevan teoksesta Maailman kirjallisuuden kultainen kirja III: englantilaisen kirjallisuuden kultainen kirja (1933) löytyvä runo Virteni (My Psalm). http://www2.kirjastot.fi/fi-FI/kysy/arkistohaku/kysymys/?ID=c83c1f47-29…
Netistä löytyi tieto, että viimekeväisellä Sibelius-Akatemian Englantilaisen kirkkomusiikin viikolla sai ensiesityksensä kaksi Pekka Kivekkään suomentamaa virttä viikon oppiaineistosta Helsinki Hymnal, joista toinen on John Gossin säveltämä ja alun perin Henry Francis Lyten sanoittama Praise, my soul, suomenkieliseltä nimeltään Kiitä taivaan Kuningasta. http://webusers.siba.fi/~jhaapasa/Aiempia.html Muuta tietoa ei kyseisen virren suomennoksesta löytynyt.