Etsin klassikkonäytelmää, joka sopisi lukiolaisnuorille esitettäväksi ja vielä kiinnostaisi tänä päivänkin, vaikka olisi vanha. Seitsemän veljestä en tarkoita…

Kysytty

Etsin klassikkonäytelmää, joka sopisi lukiolaisnuorille esitettäväksi ja vielä kiinnostaisi tänä päivänkin, vaikka olisi vanha. Seitsemän veljestä en tarkoita. Sellainen näytelm, joka ei olisi yhden tai kahden päähenkilön varassa vaan tärkeitä rooleja olisi noinkymmenelle. Voi olla uudempaakim tuotantoa...
Yritän kastella kysymykselläni jonkun semmosen, jota ei ole mulle vielä tullut mieleen...vaikea!

Vastaus

Vastattu

Näytelmät.fi:ssä voi hakea näytelmiä erilaisilla rajauksilla, mm. näyttelijöiden määrällä sekä lajilla, http://www.naytelmat.fi/naytelmat. Sieltä löytyi mm. dramatisointi Anna-Leena Härkösen Häräntappoaseelle, se voisi kiinnostaa tuon ikäisiä nuoria. Se on tuoreempi.

Ehkä komedia voisi kiinnostaa? Maiju Lassilan Tulitikkuja lainaamassa on myös dramatisoitu ja se on aika iätön hauskuudessaan. Minna Canthin yhteiskunnallinen ote on aina ajankohtainen, esim. Kauppa-Lopo, Työmiehen vaimo.

Helmet.fi:n hakutulos klassikot ja näytelmät sisältää vaihtoehtoja, https://kirjtuo1.helmet.fi/search*fin/X?SEARCH=(Klassikot)%20and%20(Näytelmät)&searchscope=9&SORT=D.

Finna.fi:n hakutulos näytelmät, klassikot, https://www.finna.fi/Search/Results?sort=relevance&bool0%5B%5D=AND&look…äytelmät&type0%5B%5D=AllFields&lookfor0%5B%5D=Klassikot&type0%5B%5D=AllFields&lookfor0%5B%5D=suomenkielinen+kirjallisuus&type0%5B%5D=AllFields&join=AND&limit=20

Muun maalaisista klassikoista Shakespeare on tietysti aina ajaton ja puhuttelee. Nuoria kiinnostanevat Romeo ja Julia tai Kesäyön unelma.