Etsin kirjoja luonnonkivirakentamisesta, kiven työstämisestä, muuraamisesta ja latomisesta. Kiinnostuksen kohteena on rakentamisen historia. Kiilakivitekniikka…

Kysytty

Etsin kirjoja luonnonkivirakentamisesta, kiven työstämisestä, muuraamisesta ja latomisesta. Kiinnostuksen kohteena on rakentamisen historia. Kiilakivitekniikka?
Miten vanhat holvikatot on tuettu esim. keskiaikaisissa linnoissa tai kivikirkoissa rakentamisen aikana?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Luonnonkivestä rakennusaineena on Lappeenrannan maakuntakirjastossa muutamia kirjoja: Siikanen: Rakennusaineoppi 1993, Kivialan ammattioppi 1 1992, Kiviteknologia 1 1998 ja Kiviteknologia 2 1999, Luonnonkivikäsikirja 1994, Mesimäki: Luonnonkivet ja julkisivut 1989, Betoni- ja luonnonkivituotteet päällysterakenteena 1997 ja video : Työ kivessä (kertoo kiven perinteisestä työstämisestä). Tieteellisten kirjastojen yhteisluettelosta Lindasta löytyy useita viitteitä luonnonkivestä ja sen käytöstä rakentamisessa, aiheesta on saatavissa myös artikkeleita useista artikkelitietokannoista. Materiaalia on saatavana yl. kivestä rakennusaineena, kivityöstä, kivenjalostuksesta ja -louhinnasta, muurauksesta, rakentamisen, rakennustekniikan, rakennustaiteen ja arkkitehtuurin historiasta, keskiaikaisista kivikirkoista ja linnoista ja niiden rakentamisesta. Holvikatoista on tietoa kirkkorakennuksia ja kirkkojen rakentamista koskevissa kirjoissa esim. Turun tuomiokirkkoa ja sen rakentamista käsittelevissä kirjoissa. Lindasta löytyi holveja kosk. taidehistorian pro gradu-tutkielma v 1968 Tapio, Olavi: Petrus Murator-tyyppiset holvit Suomen keskiaikaisissa kivikirkoissa.