Etsin kirjallisuutta, joka käsittelee suomalaista naisten ja miesten pukeutumismuotia n. 1890- nykypäivään asti. Lisäksi haluaisin tietoa eri muotivirtauksien…

Kysytty

Etsin kirjallisuutta, joka käsittelee suomalaista naisten ja miesten pukeutumismuotia n. 1890- nykypäivään asti.
Lisäksi haluaisin tietoa eri muotivirtauksien tulosta Suomeen ja muotitrendien vaihtelusta. Myös eri vaatekappaleista tai jalkineista julkaistu kirjallisuus tai opinnäytetyöt olisivat arvokkaita lähteitä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ainakin alla mainituista kirjoista löytyy tietoa suomalaisesta muodista. Viimeisenä olevaa pro gradu -työtä lukuun ottamatta kirjat ovat monien kirjastojen, mm. pääkaupunkiseudun Helmet-kirjastojen (www.helmet.fi) kokoelmissa.

- Reilusti ruskeaa : 1970-luvun arkea / Minna Sarantola-Weiss (2008)
- Linnan juhlat kautta aikojen / Helinä Hirvikorpi (2006)
- Muodin käsiala : kolme suomalaista piirtäjää : läpileikkaus Kyllikki Raustilan, Rauni Palosen ja Kaija Rosman muotigrafiikkaan / teksti: Pirkko Vekkeli (2005)
- Muodin ikuistajat : muotivalokuvaus Suomessa / Merja Salo (2005)
- Suomalainen kenkä : pinkojia ja piikkareita / [toimittaja: Ritva Palo-oja] (2005)
- Visio ja taito : suomalaisen muodin viisi vuosikymmentä / toimitus: Marianne Aav .. et al. (2001)
- Arkinen kumous : suomalaisen 60-luvun toinen kuva / toimittaneet Matti Peltonen, Vesa Kurkela ja Visa Heinonen (2003)
- Ei mitään prinsessoja : tutkimus nuorten naisten pukeutumiskokemuksista 1950-luvun maalaisyhteisössä / Ulla Oikarinen (pro gradu –työ, Helsingin yliopisto, 2005)