Etsin kirjaa, josta pidin kovasti lapsena. Muistan ystäväni aikoinaan suositelleen sitä minulle joskus 1990-luvun alkupuolella. Kirja ei ollut kuvakirja vaan…

Kysytty

Etsin kirjaa, josta pidin kovasti lapsena. Muistan ystäväni aikoinaan suositelleen sitä minulle joskus 1990-luvun alkupuolella. Kirja ei ollut kuvakirja vaan ehkä hieman Kiljusen herrasväen tyylistä kaunokirjallisuutta, jos niin voidaan sanoa. Päähenkilönä oli pikkiriikkinen muori, joka oli siis Peukaloliisan tyyliin aivan mitättömän kokoinen. Kirja keskittyikin tämän huivipäisen ja hameasuisen muorin kommelluksiin, joihin hän joutui ollessaan niin pieni. Muistelen kirjan kannessa olleen kuvan, jossa muori liukuu jostakin alas hameenhelmat lepattaen. Kirjan tapahtumista muistan hämärästi jotakin sellaista, että muori olisi matkannut kissan selässä, salaa hevosvankkureissa ja piileskellyt jossakin tuvassa. En muista oliko kirjailija suomalainen vai ulkomaalainen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!

Olet varmaankin lukenut jotakin Alf Pröysenin Eukko pikkurilli -kirjaa. Kirjan Eukko pikkurilli ja hirvi kannessa on sangossa helmat hulmuten kierivä eukko. Jyväskylän kaupunginkirjastossa on seuraavat Eukko pikkurillikirjat:
Eukko pikkurilli (1959)
Eukko pikkurillin kepposet (1986)
Eukko pikkurilli mustikassa (1990)
Eukko pikkurilli ja hirvi (1991)
Eukko pikkurillin joulukirja (1989)
Osa kirjoista on varastossa, mutta niitä saa kyllä normaalisti lainaksi.