Otsikko
Etsin keskiaikaisia tekstejä/värssyjä häihin.

Kysytty

Etsin keskiaikaisia tekstejä/värssyjä häihin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Keskiajalla kirjoitettuja runoja löytyy kokoelmasta Tuhat laulujen vuotta (82.2). 1100-luvulla eläneen nunnan Hildegard Bingeniläisen runoja on koottu kokelmaan Hildegard Bingeniläinan : hengähdä minussa vihanta henki (24.11).

Musiikkiosastollamme on keskiajan musiikkia, joista joihinkin LP- tai CD-levyihin liittyy laulujen sanat. Esim Troubadour songs and medieval lyrics (LP 78.912).

Keskiaikaa käsitteleviä kirjoja on todella runsaasti. Niistä on poimittavissa avioliittoon liittyviä tapoja, monista löytyy tekstejä, jotka saattaisivat sopia kysymääsi tilanteeseen. Esimerkkeinä Päivi Setälä: Keskiajan nainen (32.3), Keskiajan kulttuurihistorian lukukirja (91.6), Llitzen: Keskiajan kulttuurihistoria (91.6) ja Ihmeiden peili : keskiajan ihmisen maailmankuva (91.6).

Jos myös suorasanaiset tekstit ovat käyttökelpoisia, löytyy rehevää keskiajan kuvaa esim. romaaneista (84.2) Boccaccio: Decamerone, Chaucer: Canterburyn kertomuksia (myös runomuotoinen versio Canterburyn tarinoita, 82.2) ja Avioliiton viisitoista iloa.