Etsin kaikenlaisia julkaisuja Vehmaasta vuosilta 1920-1960:lehtiartikkeleita, näkyviä tapahtumia, mistä on kylällä puhuttu, lehtivalokuvia yms. En oikein tiedä…

Kysytty

Etsin kaikenlaisia julkaisuja Vehmaasta vuosilta 1920-1960:lehtiartikkeleita, näkyviä tapahtumia, mistä on kylällä puhuttu, lehtivalokuvia yms. En oikein tiedä millä hakusanoilla julkaisuja hakisin ja mistä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Muutamia ehdotuksia tässä:
Jalava, Matti: Vinkkilän pojan kuvia 1950- ja 1960-luvuilta (2003) sisältää n. 270 valokuvaa.
Larjama, Olavi: Rautila, kuntakeskuksesta kesäkyläksi (2000) sisältää myös paljon valokuvia paikallishistorian lisäksi.
Upouusi Nostalgia-niminen kirjanen esittelee Vehmassalmen 1963 valmistuneen tanssilavan. Alkuosan kuvat lienevät kiinostavia.
Kivi ja multa - Vehmaan kulta (1995) kertoo nimensä mukaisesti vehmaalaisesta kiviteollisuudesta ja sisältää monia valokuvia.
Vehmaan VPK:n 50 vuotta -historiikista löytyy kuvia myöskin.
Hannes Vuorisalmi on kirjoittanut Vakkasuomalaisen talonpojan muistelmia ja Muistelmia Vehmaalta vuosisadan vaihteen tienoilta. Veikko Päiviön Ennen pikitietä ja Kivinen kalupakki -romaanit kertovat Vehmaan alueesta.
Väinö Perälän Vehmaan historia (1951) on alueen laajin paikallishistoria.
Kunnallisia tietoja (1922-1952) ja sen seuraaja Vakka-Suomen Sanomat (1950 -) ovat mm. Uudenkaupungin kirjastossa
mikrofilmeinä. Artikkeleista voi saada kopioita.
Perttu Koillisen kokoama Vakka-Suomen bibliografia 1900-1999 sisältää vakkasuomalaista kotiseutukirjallisuutta alan mukaan ja kunnan mukaan järjestettynä.

3 ääntä

Kommentit

Mistä voisin ostaa julkaisun: Väinö Perälän Vehmaan historia (1951) on alueen laajin paikallishistoria. Vehmaan kunnalla sitä ei ole eikä myöskään antikvariaateissa.