En tiennyt mistä voisin tätä kysyä, joten yritän täällä... Milloinkohan Nurmijärven, Klaukkalan ja Rajamäen kirjastot on perustettu? En löydä asiasta tietoa…

Kysytty

En tiennyt mistä voisin tätä kysyä, joten yritän täällä...

Milloinkohan Nurmijärven, Klaukkalan ja Rajamäen kirjastot on perustettu? En löydä asiasta tietoa yhtään mistään. Tiedän ainakin että Klaukkalan kirjasto on ollut olemassa 20+ vuotta...

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nurmijärven kirjastolaitoksen perustamisvuodeksi katsotaan tulkinnan mukaan joko 1855 tai 1856, jolloin kirjoja ruvettiin lainaamaan kirkon sakaristosta jumalanpalveluksen päätyttyä. Nuorisoseurojen perustamia kyläkirjastoja perustettiin mm. Nukarille 1880, kirkonkylään 1900, Klaukkalaan 1899 ja Rajamäkeen 1897. Nurmijärven kunnan omassa kirjastossa kirkonkylässä lainaustoiminta alkoi 1926. Kunnan ns. piirikirjasto perustettiin esim. Klaukkalaan 1934 ja samoihin aikoihin myös Rajamäkeen. Klaukkalan kirjasto sai ensimmäisen oman tilansa 1975 ja Rajamäen kirjasto 1977. Nurmijärven pääkirjasto kierteli useissa eri tiloissa kunnes nykyinen kirjastotalo valmistui 1984.

Lähteet:
Nurmijärven pitäjän historia III
Ojanne: Aikamatka Nurmijärven historiaan