Etsin jonkinlaista kirjaa joka kertoisi keramiikkapolttouunien valmistuksesta, "tee se itse" tyyliin. (Esimerkiksi isohkon veistoksen ympärille voi itse…

Kysytty

Etsin jonkinlaista kirjaa joka kertoisi keramiikkapolttouunien valmistuksesta, "tee se itse" tyyliin. (Esimerkiksi isohkon veistoksen ympärille voi itse rakentaa kertakäyttöisen polttouunin.) Kielinä käy
englanti, ruotsi ja suomi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hain kirjalisuusviitteitä Manda- ja Linda-tietokannoista hakusanoilla polttouuni ja kiln. Vastaukseksi sain mm. seuraavia viitteitä:

- Rhodes: Kilns - design, construction and operation. Radnor, 1981.
- Fournier: Electric kiln construction for potters. New York, 1977.
- Gregory: Kiln building. London, 1984.
- Olsen: The kiln book. Bassett, 1973.
- Fraser: Kilns and kiln firing for the craft potter. London, 1971.

Toivottavasti näistä on apua. Kertakäyttöiselle polttouunille en keksinyt sopivaa englanninkielistä termiä, joten tyydyin käyttämään sanaa kiln = polttouuni. Esim. disposable kiln ei tuottanut yhtään viitteitä. Jos tällainen erikoistermi on teillä tiedossa, sillä voimme yrittää vielä hakua.