En löydä tätä leimaa Arabian leimoista, puuttuu kruunu. Vanhempani saaneet häälahjaksi 1947, onko Sakat Vapaavuoren signeeraus - vai onko II-laatua?

Kysytty

En löydä tätä leimaa Arabian leimoista, puuttuu kruunu. Vanhempani saaneet häälahjaksi 1947, onko Sakat Vapaavuoren signeeraus - vai onko II-laatua?

Liitetiedostot

Vastaus

Vastattu

Kuvassa on tosiaan Arabian leima, jonka alla teksti, jossa tulkitsin lukevan “käsinsorvattu” sekä jonkin sortin S-kirjainta muistuttava merkintä.

Vastaavanlaista leimaa ei löydy Desingmuseon hausta http://arabia.kokoelma.fi/haku.aspx  En myöskään löytänyt vastaavan näköistä esinettä samaisella haulla etsimällä kukka-aiheisia esineitä.

Tiedustelin tunnistusapua Arabian esineistöä hyvin tuntevalta kollegaltani Vantaan kirjastosta ja hänen mukaansa leima vaikuttaa melko vanhalta ja kuulemma Sakari Vapaavuoren joissakin töissä on kirjaimet (usein kaiverrettuna) muodossa v S v. Esimerkkinä kuva jo aiemmin Hagelstam & Co huutokaupassa myydystä Sakari Vapaavuoren Arabian esineestä https://www.hagelstam.fi/sakari-vapaavuori-1920-1989-1. Kuvassa näkyvä merkintä ei siis ainakaan suoraan viittaa Sakari Vapaavuoreen. Lisäksi kollegani mukaan tuo S-kirjain ei ehkä ole signeeraus vaan merkki esim. II-laadusta, kuten kysymyksessä oli epäiltykin. Hänen mukaansa toisinaan ennen Arabian käsinmaalatuissa astioissa ilmeni suunnittelijan ja maalaajan nimikirjaimet esim. Valencia-sarjassa (Ulla Procopé + maalaaja).

Mietin, että voisikohan esine olla Arabian ARA-osaston tekemä? Kurt Ekholmin v. 1938 perustamalla ARA-osastolla suunniteltiin kaatimia, maljakoita ja kulhoja, joita maalasivat tuntemattomaksi jääneet maalarit. Kukka- tai ornamenttiaiheisia koristeita ei nimetty ja maalarit usein signeerasivat esineet nimikirjaimin esineen pohjaan. (Lähde: https://laatutavara.com/koristekirjasto/718/)

Arabian esineisiin liittyvä kirjallisuutta, mm. tuoteluetteloita löytyy useampi Helmet-kirjaston valikoimasta. Teoksia voi hakea Helmet-verkkokirjastosta hakusanalla Arabia. Yhtiö

Lisää tunnistusapua ja esineen arvon arviointia voi kysyä alan asiantuntijoilta. Netistä löytyy mm. Huutokauppojen sivustoja, joihin voi lähettää arviointikysymyksiä.

Esimerkiksi: