Etsin Irving Washingtonin tuotantoa, onko sitä käännettynä suomeksi ja saatavilla kirjastosta?

Kysytty

Etsin Irving Washingtonin tuotantoa, onko sitä käännettynä suomeksi ja saatavilla kirjastosta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Amerikkalaisen kirjailijan Washington Irvingin (1783-1859, sukunimi on Irving) teoksia suomennettiin jo 1800-luvulla. Suomennoksia ovat: 'Alhambra'
// ensimmäinen R.Mellinin suomennos 1880, toinen Annukka Aikion 1969// ja 'Pokanoket'in Filip'// Waldemar Churbergin v. 1876 suomentama kertomus//. Jarl Hellemanin v. 1959 toimittamaan novellivalikoimaan 'Amerikkalaisia kertojia' sisältyy Kristiina Kivivuoren suomentama kertomus Rip Van Winkle. Edelleen hänen tekstejään on kokoelmissa 'Hyvää yötä 1' (ilm. v. 1934) ja 'Hyvää yötä 2' (ilm. 1937) sekä 'Satuaarre Suomen lapsille 2' (ilm. 1928). Näissä kolmessa kokoelmassa oleva materiaali on kuitenkin otettu
em. teoksesta 'Alhambra'. 'Päätöntä ratsumiestä' ei ole suomennettu, kirjastossa on vain tämänniminen Irvingin tekstiin perustuva kuvatallenne (video tai dvd).
LÄHTEET: //Kansojen kirjallisuus 7, s. 532//, //Otavan kirjallisuustieto, s. 323//, //Fennica-tietokanta//, //Helmet-tietokanta//.